suvun jatkuminen ja jälkikasvun elämän turvaaminen.
2. suhteiden toivotaan kestävän sen ajan mitä lapset tarvitsevat
7. totemistisia naimatapoja hallitsevat perheen ja suvun toteemit,
11. lapsen saatuaan nainen hyväksytään naitujen naisten
13. liian lähelle naimista vältellään tiedustelemalla
14. lasten naimaonneen on voitu yrittää vaikuttaa erilaisin
15. totemististen perheiden välisistä suhteista kertoo
17. kaksi ja moninaiminen on sallittua mutta harvinaista
18. totemistiseen sukuun kuulutaan läpi elämän (syntymästä
19. sukuun kuulumista ilmaistaan pyhää eläintä kuvaavin
21. perhettä ei tulisi perustaa liian nuorena ("voi minua
24. totemistisen ajattelun vähennyttyä naimisesta tuli kahden
25. vuosia kestäneen tutustumisen ja lahjanvaihdon
28. ihmisten lisäksi hyviteltiin perheiden suojelushenkiä
30. kosimaan saapui nuorukainen itse tai edustajansa
32. kosimalaulujen kieli on eläinaiheista ja vertauskuvallista
33. naimatapojen nuorinta ja vierainta kerrostumaa edustaa
35. kylähäiden kulkua voidaan jakaa valmisteluihin,
38. neidon suostumusta tiedusteltiin laulujen sanoin
40. puolisossa haetaan yhtä ikää eli polvea eli sukupolvea,
2. suhteiden toivotaan kestävän sen ajan mitä lapset tarvitsevat
vanhempiaan.
3. suhteita voidaan pitkittää hankkimalla lisää lapsia.
4. luonnollisin riippuvuussuhde vallitsee emon ja lasten välillä.
5. naimatapojen erilaistuminen alkoi jo ihmisapinoista
3. suhteita voidaan pitkittää hankkimalla lisää lapsia.
4. luonnollisin riippuvuussuhde vallitsee emon ja lasten välillä.
5. naimatapojen erilaistuminen alkoi jo ihmisapinoista
(naisseurassa viihtyvät kääpiösimpanssit, yksinhuoltajina
elävät oranki-emot, moniavioisten gorilla-isien johtamat
laumat).
6. uralilaisten kansojen naimatapoja voidaan jakaa totemististen
perheiden / sukujen väliseen ristiinnaimiseen, pyyntikansojen
yksinkertaisiin kosiomenoihin ja etelästä tulleiden kansojen
monimutkaisiin suku ja kylähäihin.
7. totemistisia naimatapoja hallitsevat perheen ja suvun toteemit,
esivanhemmat ja suojelushaltijat (puolisoa ei voida valita ilman
haltijoiden suostumusta, yhtymisen uskotaan tapahtuvan heimon
toteemiin).
8. toteemiin yhtymisestä kertoo volgalta lappiin tavatut
8. toteemiin yhtymisestä kertoo volgalta lappiin tavatut
naitujen naisten sarvenmuotoiset lakit, eläinten (naaraskarhun,
sarvekkaan eläimen) etsiminen kosiomatkoilla, sukulaisuutta
ilmaisevien sanojen eläimiä tarkoittavat merkitykset (uros
=naimaikäinen mies=uroskarhu), turkkeihin käärimiset
(etenkin sukulaisten henkiä puhuteltaessa), häissä lauletut
eläinhahmojen väliset vuoropuhelut, neitojen salaiset vierailut
toteemien ja suojelushenkien pyhäkköihin ja puolison lopullisen
valinnan jättäminen haltijoille.
9. toteemiin yhtymisestä kertoo naisen tuleminen lapselle
9. toteemiin yhtymisestä kertoo naisen tuleminen lapselle
(haltijoiden hyvän tahdon seurauksena).
10. lapselle tuloa voidaan pitää vanhimpana tunnettuna
10. lapselle tuloa voidaan pitää vanhimpana tunnettuna
naidun naisen merkkinä ja kaikkien kosio ja häätapojen
edeltäjänä.
11. lapsen saatuaan nainen hyväksytään naitujen naisten
eli emojen joukkoon ("kuule, neito, kui mie laulan,
nyt istut emo sialla, emon pait o peälle pantu, emo jalko
kenkitetty, emo vyöt oot vyötteleeitty, puhu emo puhheita,
emol loai lausehii").
12. emojen joukkoon hyväksytty saa alkaa käyttää naineen
12. emojen joukkoon hyväksytty saa alkaa käyttää naineen
naisen tunnuksia (korut, lakit) ja arvonimiä (hyvä nainen,
kultainen nainen).
13. liian lähelle naimista vältellään tiedustelemalla
ystäväperheistä naimaikään tulleita neitoja ja rohkaisemalla
nuoria miehiä tekemään kosiomatkoja (naiminen kiellettyä
samaan sukuun kuuluvien kanssa).
14. lasten naimaonneen on voitu yrittää vaikuttaa erilaisin
taikakeinoin (juoksuttamalla syntymäveret yhteen, liekuttamalla
yhteen kätkyessä, "siul on luotu, siul on suotu, siul on emoni
liikuttanna, vanhempani vuaputtanna").
15. totemististen perheiden välisistä suhteista kertoo
puolisoiden kutsuminen kiertoilmaisuin (ukkoni, akkani)
ja erilaiset välttelemistavat (mies välttelee naisen vanhempia
sukulaisia, nainen peittää kasvonsa miehen vanhemmilta
sukulaisilta).
16. totemististen perheiden tapoihin kuuluu leskien naiminen
16. totemististen perheiden tapoihin kuuluu leskien naiminen
puolison sisarusten toimesta (perheeseen kuuluvia ei jätetä
yksin).
17. kaksi ja moninaiminen on sallittua mutta harvinaista
(kaksi vaimoa=usein sisarukset).
18. totemistiseen sukuun kuulutaan läpi elämän (syntymästä
kuolemaan ja uudestisyntymään).
19. sukuun kuulumista ilmaistaan pyhää eläintä kuvaavin
tatuoinnein (lokki, varis), kirjailuin (jäniksen jäljet, poron sarvet)
ja koruin (kaula, ranne ja kassanpääkorut).
20. perheeseen kuuluvien suojelushenget luovutetaan lapsille
20. perheeseen kuuluvien suojelushenget luovutetaan lapsille
ennen naimista / vanhempien kuolemaa (saamen gaddz-henget,
kaitsijat).
21. perhettä ei tulisi perustaa liian nuorena ("voi minua
voitettua, kuin on nuora naitettu, lassa on pantu lakki päähän")
tai vanhana ("voi minusta, mieskulusta, kuin en tuota tuntenute,
nainut on nuorell ijällä, ottanut emon ajalla").
22. vanhempien työn uskotaan olevan tehty lasten pariuduttua
22. vanhempien työn uskotaan olevan tehty lasten pariuduttua
("akka lippahalla kuoli").
23. totemistisia sukuja nuorempaa perinnettä edustaa
23. totemistisia sukuja nuorempaa perinnettä edustaa
pyyntikansojen yksinkertaisina säilyneet kosintamenot.
24. totemistisen ajattelun vähennyttyä naimisesta tuli kahden
nuoren / perheen välinen liitto jota vahvistettiin lukuisin
vierailuin, vastavierailuin, lahjoin ja kestityksin (yhden suuren
juhlan sijasta tehtiin monta pienempää matkaa).
25. vuosia kestäneen tutustumisen ja lahjanvaihdon
tarkoituksena oli luoda kestäviä suhteita, vahvistaa perheiden
välejä ja antaa nuorille tarpeeksi aikaa peräytyä ("se on siinä
arveluksen alla ottaasko miehen vai ei").
26. kosimassa käytiin talvisin hiihtokelien alettua ja kesäisin
26. kosimassa käytiin talvisin hiihtokelien alettua ja kesäisin
jokia pitkin (uuden kuun aikaa pidetään suosiollisena).
27. kosiolahjoihin kuuluu marjat, nahat, turkikset, liha, kala,
27. kosiolahjoihin kuuluu marjat, nahat, turkikset, liha, kala,
helmet, kivet, korut, vyöt, huivit, astiat ja kupit (lahjan tulee
olla itse hankittu tai valmistettu, osa itseä).
28. ihmisten lisäksi hyviteltiin perheiden suojelushenkiä
(haltijoiden välejä pidetään yhtä tärkeinä kuin ihmisten).
29. vanhimpina menoina voidaan pitää haltijoiden
29. vanhimpina menoina voidaan pitää haltijoiden
ja sukulaisten henkien muistamista, puolison terveyden
tarkistamista (lauluissa käsien ja silmien tarkistaminen),
lahjojen vaihtamista, tulen sytyttämistä, veden hakemista,
ruuan ja juoman laatimista, yhessä syömistä, yhessä istumista
(tulen samalla puolella) ja yhessä nukkumista.
30. kosimaan saapui nuorukainen itse tai edustajansa
(karjalassa ja obilla tietoja poikien luona vierailleista
tytöistä).
31. kosimaan tultiin "muina miehinä" (aikeista ei tullut
puhua suoraan, vastaus tulkittiin erilaisista vaivihkaa
annetuista merkeistä).
32. kosimalaulujen kieli on eläinaiheista ja vertauskuvallista
("minä lähten tedroksi lendoh, sinä jos lähtet tedroksi lendoh,
minä lähten haukaksi händäh").
33. naimatapojen nuorinta ja vierainta kerrostumaa edustaa
etelästä tulleilta kansoilta omaksutut kylähääperinteet
(vieraasta alkuperästä huolimatta tapoihin liittyy paljon
kaunista oman kielistä häärunoutta).
34. kylähäiden syntyyn vaikutti totemistisen järjestelmän
34. kylähäiden syntyyn vaikutti totemistisen järjestelmän
hajoaminen, sukujen sekoittuminen, vieraisiin elinkeinoihin
siirtyminen, välimatkojen pieneneminen, asutuksen
lisääntyminen ja suuremmat asumukset (kotaan mahtui
vain lähimmät).
35. kylähäiden kulkua voidaan jakaa valmisteluihin,
hääpäivää edeltäviin kylvetysmenoihin, morsiamen
kotona pidettyihin lähtöhäihin ja sulhasen kotona
vietettyihin tulohäihin (huipentumana häämatka eli
morsiamen siirtäminen vanhasta kodista uuteen turkisten,
kankaiden ja taikojen avulla).
36. häiden jokaiseen vaiheeseen kuului omat laulunsa
36. häiden jokaiseen vaiheeseen kuului omat laulunsa
ja itkunsa (käeniskuvirsi, vävyn virsi, neuvokkivirsi)
joilla opastettiin häiden osanottajia ja neuvottiin nuoria
onnelliseen yhteiseloon.
37. tärkeimpinä häälahjoina voidaan pitää huiveja,
37. tärkeimpinä häälahjoina voidaan pitää huiveja,
liinoja, vaatteita, koruja (rintaan kiinnitetty tai
kaula-aukosta sujautettu syänkoru) ja parin keskenään
vaihtamia lahjoja.
38. neidon suostumusta tiedusteltiin laulujen sanoin
"jogos tuled nyd on, neidi" johon vastattiin "siulla tulen,
siulla käkeen, siull on koissa toivotettu, siulla piennä
tuuvitettu" tai "tuleni sinulla, mukomalla, mielövällä,
siul on luotu, siul on suotu, siul on emoni liikuttanna,
vanhempani vuaputtanna" tai "sekä tulen, jotta olen".
39. tärkeimpinä eroina etelän kansojen tapoihin voidaan
39. tärkeimpinä eroina etelän kansojen tapoihin voidaan
pitää neidon pyytämistä emolta (isän sijaan), neidon
luovuttamista enon tai veljien (emon sukuun kuuluvien)
toimesta, sormusten käytön puuttuminen ("kutsun
kultarenkahaksi, sanon saksan sormukseksi") ja
häävalojen puuttuminen ("oma mieli, oma tahto,
emme ottan ostamalla, emmekä vannota valalla,
omalla on onnellamme").
40. puolisossa haetaan yhtä ikää eli polvea eli sukupolvea,
yhenmuotoisuutta eli ulkonäköä, yhenpituisia hiuksia,
yhtäläistä hiusten ja silmien väriä, yhenvertaisuutta eli
tasaväkisyyttä, miellyttävää ääntä ja katsetta, punaposkisuutta,
verevää eli tervettä ihonväriä, hyväntuoksuista hengitystä,
ahkeruutta, anteliaisuutta, iloisuutta, mukavuutta,
puheliaisuutta, hauskuutta, puhtautta, yhenmielisyyttä
eli samoja mielipiteitä, luotettavuutta, laulu, tanssi ja
soittotaitoa, tummia kulmakarvoja, yhtäläistä runkoa
eli ruumiinrakennetta, sulosanaisuutta, huolehtivaisuutta,
veisto ja ompelutaitoja, nauravaisuutta, lempeyttä,
suojelevaisuutta, itsenäisyyttä, omatoimisuutta, hellyyttä,
sopuisuutta, tuuheita ja vahvoja hiuksia, kuuntelutaitoa,
hyväryhtisyyttä ja päihteettömyyttä.
41. yhenlaisuuden uskotaan "tekevän yheksi" ja nostattavan
41. yhenlaisuuden uskotaan "tekevän yheksi" ja nostattavan
intohimoa eli halua eli lempeä.
42. lempeä pidetään ihmisten tahdosta riippumattomana
42. lempeä pidetään ihmisten tahdosta riippumattomana
tulen kaltaisena olentona joka tulee (leiskuu) ja menee
(hiipuu) oman mielensä mukaan (kuin tunteet).
43. jokaiseen sukuun kuului ihmisiä jotka eivät koskaan
perustaneet perhettä tai pariutuneet uudestaan ("oishan
naitu, oishan vietty, oishan oikein otettu, mutt ei se oltu
miu ossain, vetänt ei miu verrein, oma läyl ei lämpejelty").
44. osasta tuli vanhempiensa huoltajia ("tyttäresi kotiin
44. osasta tuli vanhempiensa huoltajia ("tyttäresi kotiin
jääpi, emon mieliksi hyviksi, sydämmeksi lempiäksi"),
toisten erikoistuessa johonkin ammattiin (kädentaitajat,
erämiehet, laulajat, tietäjät).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti