1.14

maanantai 26. marraskuuta 2018

SUOMALAINEN JA URALILAINEN NAIMAPERINNE

1. naimiseen liittyvien tapojen tarkoituksena on lisääntyminen, 
suvun jatkuminen ja jälkikasvun elämän turvaaminen.

2. suhteiden toivotaan kestävän sen ajan mitä lapset tarvitsevat 
vanhempiaan.

3. suhteita voidaan pitkittää hankkimalla lisää lapsia.

4. luonnollisin riippuvuussuhde vallitsee emon ja lasten välillä.

5. naimatapojen erilaistuminen alkoi jo ihmisapinoista 
(naisseurassa viihtyvät kääpiösimpanssit, yksinhuoltajina 
elävät oranki-emot, moniavioisten gorilla-isien johtamat 
laumat).

6. uralilaisten kansojen naimatapoja voidaan jakaa totemististen 
perheiden / sukujen väliseen ristiinnaimiseen, pyyntikansojen 
yksinkertaisiin kosiomenoihin ja etelästä tulleiden kansojen 
monimutkaisiin suku ja kylähäihin.

7. totemistisia naimatapoja hallitsevat perheen ja suvun toteemit, 
esivanhemmat ja suojelushaltijat (puolisoa ei voida valita ilman 
haltijoiden suostumusta, yhtymisen uskotaan tapahtuvan heimon 
toteemiin).

8. toteemiin yhtymisestä kertoo volgalta lappiin tavatut 
naitujen naisten sarvenmuotoiset lakit, eläinten (naaraskarhun, 
sarvekkaan eläimen) etsiminen kosiomatkoilla, sukulaisuutta 
ilmaisevien sanojen eläimiä tarkoittavat merkitykset (uros
=naimaikäinen mies=uroskarhu), turkkeihin käärimiset 
(etenkin sukulaisten henkiä puhuteltaessa), häissä lauletut 
eläinhahmojen väliset vuoropuhelut, neitojen salaiset vierailut 
toteemien ja suojelushenkien pyhäkköihin ja puolison lopullisen 
valinnan jättäminen haltijoille.

9. toteemiin yhtymisestä kertoo naisen tuleminen lapselle 
(haltijoiden hyvän tahdon seurauksena).

10. lapselle tuloa voidaan pitää vanhimpana tunnettuna 
naidun naisen merkkinä ja kaikkien kosio ja häätapojen 
edeltäjänä.

11. lapsen saatuaan nainen hyväksytään naitujen naisten 
eli emojen joukkoon ("kuule, neito, kui mie laulan, 
nyt istut emo sialla, emon pait o peälle pantu, emo jalko 
kenkitetty, emo vyöt oot vyötteleeitty, puhu emo puhheita, 
emol loai lausehii").

12. emojen joukkoon hyväksytty saa alkaa käyttää naineen 
naisen tunnuksia (korut, lakit) ja arvonimiä (hyvä nainen, 
kultainen nainen).

13. liian lähelle naimista vältellään tiedustelemalla 
ystäväperheistä naimaikään tulleita neitoja ja rohkaisemalla 
nuoria miehiä tekemään kosiomatkoja (naiminen kiellettyä 
samaan sukuun kuuluvien kanssa).

14. lasten naimaonneen on voitu yrittää vaikuttaa erilaisin 
taikakeinoin (juoksuttamalla syntymäveret yhteen, liekuttamalla 
yhteen kätkyessä, "siul on luotu, siul on suotu, siul on emoni 
liikuttanna, vanhempani vuaputtanna").

15. totemististen perheiden välisistä suhteista kertoo 
puolisoiden kutsuminen kiertoilmaisuin (ukkoni, akkani) 
ja erilaiset välttelemistavat (mies välttelee naisen vanhempia 
sukulaisia, nainen peittää kasvonsa miehen vanhemmilta 
sukulaisilta).

16. totemististen perheiden tapoihin kuuluu leskien naiminen 
puolison sisarusten toimesta (perheeseen kuuluvia ei jätetä 
yksin).

17. kaksi ja moninaiminen on sallittua mutta harvinaista 
(kaksi vaimoa=usein sisarukset).

18. totemistiseen sukuun kuulutaan läpi elämän (syntymästä 
kuolemaan ja uudestisyntymään).

19. sukuun kuulumista ilmaistaan pyhää eläintä kuvaavin 
tatuoinnein (lokki, varis), kirjailuin (jäniksen jäljet, poron sarvet) 
ja koruin (kaula, ranne ja kassanpääkorut).

20. perheeseen kuuluvien suojelushenget luovutetaan lapsille 
ennen naimista / vanhempien kuolemaa (saamen gaddz-henget, 
kaitsijat).

21. perhettä ei tulisi perustaa liian nuorena ("voi minua 
voitettua, kuin on nuora naitettu, lassa on pantu lakki päähän") 
tai vanhana ("voi minusta, mieskulusta, kuin en tuota tuntenute, 
nainut on nuorell ijällä, ottanut emon ajalla").

22. vanhempien työn uskotaan olevan tehty lasten pariuduttua 
("akka lippahalla kuoli").

23. totemistisia sukuja nuorempaa perinnettä edustaa 
pyyntikansojen yksinkertaisina säilyneet kosintamenot.

24. totemistisen ajattelun vähennyttyä naimisesta tuli kahden 
nuoren / perheen välinen liitto jota vahvistettiin lukuisin 
vierailuin, vastavierailuin, lahjoin ja kestityksin (yhden suuren 
juhlan sijasta tehtiin monta pienempää matkaa).

25. vuosia kestäneen tutustumisen ja lahjanvaihdon 
tarkoituksena oli luoda kestäviä suhteita, vahvistaa perheiden 
välejä ja antaa nuorille tarpeeksi aikaa peräytyä ("se on siinä 
arveluksen alla ottaasko miehen vai ei").

26. kosimassa käytiin talvisin hiihtokelien alettua ja kesäisin 
jokia pitkin (uuden kuun aikaa pidetään suosiollisena).

27. kosiolahjoihin kuuluu marjat, nahat, turkikset, liha, kala, 
helmet, kivet, korut, vyöt, huivit, astiat ja kupit (lahjan tulee 
olla itse hankittu tai valmistettu, osa itseä).

28. ihmisten lisäksi hyviteltiin perheiden suojelushenkiä 
(haltijoiden välejä pidetään yhtä tärkeinä kuin ihmisten).

29. vanhimpina menoina voidaan pitää haltijoiden 
ja sukulaisten henkien muistamista, puolison terveyden 
tarkistamista (lauluissa käsien ja silmien tarkistaminen), 
lahjojen vaihtamista, tulen sytyttämistä, veden hakemista, 
ruuan ja juoman laatimista, yhessä syömistä, yhessä istumista 
(tulen samalla puolella) ja yhessä nukkumista.

30. kosimaan saapui nuorukainen itse tai edustajansa 
(karjalassa ja obilla tietoja poikien luona vierailleista 
tytöistä).

31. kosimaan tultiin "muina miehinä" (aikeista ei tullut 
puhua suoraan, vastaus tulkittiin erilaisista vaivihkaa 
annetuista merkeistä).

32. kosimalaulujen kieli on eläinaiheista ja vertauskuvallista 
("minä lähten tedroksi lendoh, sinä jos lähtet tedroksi lendoh, 
minä lähten haukaksi händäh").

33. naimatapojen nuorinta ja vierainta kerrostumaa edustaa 
etelästä tulleilta kansoilta omaksutut kylähääperinteet 
(vieraasta alkuperästä huolimatta tapoihin liittyy paljon 
kaunista oman kielistä häärunoutta).

34. kylähäiden syntyyn vaikutti totemistisen järjestelmän 
hajoaminen, sukujen sekoittuminen, vieraisiin elinkeinoihin 
siirtyminen, välimatkojen pieneneminen, asutuksen
lisääntyminen ja suuremmat asumukset (kotaan mahtui 
vain lähimmät).

35. kylähäiden kulkua voidaan jakaa valmisteluihin, 
hääpäivää edeltäviin kylvetysmenoihin, morsiamen 
kotona pidettyihin lähtöhäihin ja sulhasen kotona
vietettyihin tulohäihin (huipentumana häämatka eli 
morsiamen siirtäminen vanhasta kodista uuteen turkisten, 
kankaiden ja taikojen avulla).

36. häiden jokaiseen vaiheeseen kuului omat laulunsa 
ja itkunsa (käeniskuvirsi, vävyn virsi, neuvokkivirsi) 
joilla opastettiin häiden osanottajia ja neuvottiin nuoria 
onnelliseen yhteiseloon.

37. tärkeimpinä häälahjoina voidaan pitää huiveja,
liinoja, vaatteita, koruja (rintaan kiinnitetty tai 
kaula-aukosta sujautettu syänkoru) ja parin keskenään 
vaihtamia lahjoja.

38. neidon suostumusta tiedusteltiin laulujen sanoin 
"jogos tuled nyd on, neidi" johon vastattiin "siulla tulen, 
siulla käkeen, siull on koissa toivotettu, siulla piennä 
tuuvitettu" tai "tuleni sinulla, mukomalla, mielövällä, 
siul on luotu, siul on suotu, siul on emoni liikuttanna, 
vanhempani vuaputtanna" tai "sekä tulen, jotta olen".

39. tärkeimpinä eroina etelän kansojen tapoihin voidaan 
pitää neidon pyytämistä emolta (isän sijaan), neidon 
luovuttamista enon tai veljien (emon sukuun kuuluvien) 
toimesta, sormusten käytön puuttuminen ("kutsun 
kultarenkahaksi, sanon saksan sormukseksi") ja 
häävalojen puuttuminen ("oma mieli, oma tahto, 
emme ottan ostamalla, emmekä vannota valalla, 
omalla on onnellamme").

40. puolisossa haetaan yhtä ikää eli polvea eli sukupolvea, 
yhenmuotoisuutta eli ulkonäköä, yhenpituisia hiuksia, 
yhtäläistä hiusten ja silmien väriä, yhenvertaisuutta eli 
tasaväkisyyttä, miellyttävää ääntä ja katsetta, punaposkisuutta, 
verevää eli tervettä ihonväriä, hyväntuoksuista hengitystä, 
ahkeruutta, anteliaisuutta, iloisuutta, mukavuutta, 
puheliaisuutta, hauskuutta, puhtautta, yhenmielisyyttä 
eli samoja mielipiteitä, luotettavuutta, laulu, tanssi ja 
soittotaitoa, tummia kulmakarvoja, yhtäläistä runkoa
eli ruumiinrakennetta, sulosanaisuutta, huolehtivaisuutta, 
veisto ja ompelutaitoja, nauravaisuutta, lempeyttä, 
suojelevaisuutta, itsenäisyyttä, omatoimisuutta, hellyyttä, 
sopuisuutta, tuuheita ja vahvoja hiuksia, kuuntelutaitoa, 
hyväryhtisyyttä ja päihteettömyyttä.

41. yhenlaisuuden uskotaan "tekevän yheksi" ja nostattavan 
intohimoa eli halua eli lempeä.

42. lempeä pidetään ihmisten tahdosta riippumattomana 
tulen kaltaisena olentona joka tulee (leiskuu) ja menee 
(hiipuu) oman mielensä mukaan (kuin tunteet).

43. jokaiseen sukuun kuului ihmisiä jotka eivät koskaan 
perustaneet perhettä tai pariutuneet uudestaan ("oishan 
naitu, oishan vietty, oishan oikein otettu, mutt ei se oltu 
miu ossain, vetänt ei miu verrein, oma läyl ei lämpejelty").

44. osasta tuli vanhempiensa huoltajia ("tyttäresi kotiin 
jääpi, emon mieliksi hyviksi, sydämmeksi lempiäksi"), 
toisten erikoistuessa johonkin ammattiin (kädentaitajat, 
erämiehet, laulajat, tietäjät).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti